Jezus je bil navaden človek. To so vedeli vsi okrog njega, vedeli pa so tudi prvotni kristjani – vsaj tri stoletja, dokler ni postala krščanska religija del oblastne strukture imperija, Jezus pa je nenadoma postal Bog. Dva tisoč let pozneje zato ni težko dojeti, da nekdo na oblastnem položaju, denimo predsednik kakšne države, lahko pa bi bil tudi izvršni direktor katere od korporacij, v letu 2024 reče, da je nafta ali fosilno gorivo božji dar; to je izrekel gostitelj globalnega srečanja Cop29, ki poteka te dni v Bakuju v Azerbajdžanu.
Bog namreč nima nobene resne zveze z nafto, ki je nastajala
milijone let zaradi naravnih zakonitosti. Otroci se že v osnovni šoli naučijo,
da nastajata nafta in plin iz organskega materiala, ki se v glavnem nalaga kot
sediment na morskem dnu ter se nato v milijonih let razgradi in preoblikuje. Nafte
in plina torej nekaterim ljudem ni daroval Bog.
V izjavi o fosilnih gorivih kot božjem daru lahko prepoznamo
realno težavo ne le posameznikov, temveč celotnega človeštva, ki trpi zaradi
podnebnih katastrof. Le da milijarderji in drugi predstavniki elite, prištejemo
jim lahko še druge, ki zanikajo, da ljudje pospešujejo podnebne spremembe z
rabo fosilnih goriv, verjamejo, da ta težava zanje preprosto ne velja. Ima pa lahko
sklicevanje na Boga veliko skupnega z Jezusom, z bogataši in z navadnimi ljudmi.
Poglejmo.
Jezus je verjetno res mislil na bogataše, ko je dejal, da
bodo v nebeškem kraljestvu prvi zadnji in zadnji prvi, kar pomeni, da je ciljal
na bogataše, saj kdo drugi pa naj bi bil prvi, in njihovo premoženje.
Prav tako je verjetno vedel, saj kot filozof ni bil naiven, da bogataši niso
pripravljeni, da bi se odrekli svojemu privilegiranemu družbenemu položaju in
bogastvu, in da verjetno nikoli ne bodo. Saj, le zakaj bi se mu odrekli, saj je
njihovo? In v korist koga naj bi se mu odrekli?
A kako potem razumeti Jezusov nauk o bogastvu, če ga ne
razumemo kot abstraktno duhovno načelo, temveč kot del konkretnega družbenega
in političnega sporočila, katerega cilj je preobrazba družbe? Se je Jezus
skoraj dva tisoč let pred Marxom in Engelsom postavil na položaj, od koder je
videti, da se v hierarhije in izkoriščanje ljudi ujeta družba ne more
spremeniti brez revolucije? Domnevati smemo, da je Jezus razumel težave, s
katerimi bi bogati vstopali v božje kraljestvo skozi šivankino uho, in je
vedel, da te niso povezane le z njihovim individualnim duhovnim stanjem, temveč
tudi z njihovo nepripravljenostjo sodelovati pri radikalni prerazporeditvi
bogastva in moči, kot si je sam zamislil.
Ali pa je mislil na postopno bogatenje vseh in na duhovno preobrazbo
ljudi, ne na družbeno revolucijo? Saj je kapitalizem res omogočil številnim
ljudem, da ne živijo v ekstremni revščini, kakršno so poznali mnogi ljudje iz
Jezusovega časa.
Če hočemo razumeti Jezusov nauk tako, da se ognemo družbeni
preobrazbi in obenem stavimo na kapitalistični razvoj v dobro vseh, potem moramo
verjeti, da njegovo razumevanje božjega kraljestva na Zemlji pomeni »le«
duhovno kraljestvo, ne pa radikalne egalitarne družbe brez obstoječih družbenih
hierarhij. V takem pogledu torej Jezusa zanimajo zgolj spreobrnjenja posameznikov
ali notranja duhovna sprememba tega ali onega vernika. Njegovi nauki o bogastvu
niso del širše agende za družbeno preobrazbo – nov družbeni in gospodarski red,
kjer bosta vladali pravičnost in enakost.
V orisani perspektivi je zelo zanimivo vprašanje o tem, kako
razumeti Jezusove radikalne nauke o bogastvu, saj so zapisani, kar pomeni, da
jih je verjetno res zagovarjal. Če niso del širše vizije družbenih in
političnih sprememb, zakaj so tam, čemu se je zavzemal zanje? Ali pa so imeli
omejen smisel le v njegovem času, ko še niso poznali kapitalizma?
Povsem razumljiva je namreč nepripravljenost bogatašev, da
bi se odrekli svoji moči in družbenemu statusu, da bi vzpostavili ta novi,
pravičnejši družbeni red, toda prav tako je razumljivo, da so navadni ljudje vsaj
pod določenimi pogoji še vedno pripravljeni vsaj na kratkotrajno in zelo
omejeno razmišljanje o njem, kajti družbene hierarhije ne izginjajo in same od
sebe zagotovo ne bodo izginile.
Zdi se torej, da je Jezusov nauk pomemben le za poduhovljenje
sporočil, češ da se ta nanašajo samo na notranji odnos do bogastva, ne pa na
dejanske ekonomske sisteme, da so specifična za njegov zgodovinski kontekst in
da se je treba danes osredotočati zgolj na osebno dobrodelnost, in ne na
sistemske spremembe.
Iz zapisanega lahko sklepamo, da je Jezusov nauk popolnoma združljiv
s sodobnim neoliberalnim kapitalizmom, saj služi le kot opozorilo pred
duhovnimi nevarnostmi navezanosti na bogastvo, ne pa kot kritika samega
bogastva, spodbuja osebno velikodušnost in etične poslovne prakse znotraj
obstoječih sistemov, predstavlja moralne ideale, ki bi morali usmerjati
posameznikovo vedenje, medtem ko ne zahtevajo nujno korporativnih in sistemskih
družbenih sprememb.
Zanemarimo torej številne temeljne dinamike premoženjske
neenakosti, ki jih je kritiziral Jezus (koncentracija virov, izkoriščanje
revnih itd.), vztrajajmo v kapitalizmu, radostimo se ga in pozabimo na zgodnje
krščanske skupnosti.
Toda kritična misel vseeno ne da miru, sicer nam pa itak
vsak dan sporočajo, naj mislimo s svojo glavo in naj bomo kritični misleci.
Poskus ločitve Jezusovih ekonomskih naukov od njihovih
družbenih posledic se namreč sooča z več izzivi. Besedilni dokazi tako dosledno
kažejo, da Jezus povezuje bogastvo z družbeno pravičnostjo in s sistemskimi
spremembami, njegov koncept Božjega kraljestva vedno znova povezuje duhovno in
materialno preobrazbo, zgodnje krščanske skupnosti, kot so opisane v
Apostolskih delih, izvajajo radikalno ekonomsko delitev.
Ali lahko potemtakem upravičeno ločimo Jezusove duhovne
nauke od njihovih družbenih implikacij? Je res vse tako preprosto? Kako je potem
sploh mogoče misliti na duhovno preobrazbo ljudi, ki se ne bi manifestirala v
konkretnih družbenih in gospodarskih spremembah? Kako je mogoče pričakovati
moralne spremembe ljudi in se obenem izogibati zahtevnejšim družbenim
posledicam vere v Jezusov nauk?
To ne pomeni nujno, da je krščanstvo nezdružljivo z vsemi
oblikami sodobne tržne ekonomije, vendar nakazuje, da se mora kakršnokoli
krščansko sodelovanje z ekonomskimi sistemi resno spopasti z Jezusovimi
radikalnimi nauki o bogastvu in družbeni pravičnosti. Preprosto
spiritualiziranje teh naukov ali njihovo omejevanje na zgodovinski kontekst ne
obravnava v celoti njihove moralne moči in predvidenega obsega sprememb v
načinu življenja ljudi.
Vsakdanje življenje kljub vsemu teče dalje in nam vedno
znova postreže z dejstvi, zaradi katerih ne moremo biti naivni in verjeti, da
se lahko kaj pomembnega spremeni, pa naj ljudje verjamejo v Jezusov nauk ali
pač ne.
Zadnje dejstvo, o katerem poroča britanski časnik The Gaardian,
je to: Država gostiteljica letošnjega podnebnega vrha ZN, Azerbajdžan, je
šefom in lobistom fosilnih goriv ponudila posebno obravnavo (ang. treatment,
ki pomeni, ironično, tudi zdravljenje ali terapijo) z »rdečo
preprogo«; to pomeni, da je bilo na vrh Cop29 povabljenih najmanj
132 vodilnih delavcev in osebja naftnih in plinskih podjetij, ki so dobili kot gostje
predsedstva posebne oznake.
Navadnim ljudem, ki prenašajo nasilje družbenih hierarhij in
posledice podnebnih katastrof zaradi kurjenja fosilnih goriv, se kaj takega
kratko malo ne more zgoditi, ker niso pomembni, kot so pomembni bogataši, in še
dolgo ne bodo. Jezusa zato danes ne bi povabili v Baku, še manj bi mu pogrnili
redečo preprogo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar