Na oddelku za psihiatrijo pripovedujejo pacienti, denimo psihotični, vse mogoče zgodbe, pogosto drug drugemu ali pa celo sebi, ker ni nikogar, da bi jih poslušal, zgodbe torej, za katere človek, ki ni psihotičen, refleksno reče, da so pač blazne in v realnosti niso možne. Če niso možne, so nore, ker so blazne, niso možne, kar pomeni, da se v realnosti ne morejo zgoditi, da so torej plod bolnega uma oziroma bolnih možganov. A kaj je realnost? Kdo natančno ve, kaj je realnost in kaj ni?
Številni znanstveniki, tudi resni fiziki in celo Nobelovi
nagrajenci, nas prepričujejo, da realnost, vsaj na kvantni ravni, pravzaprav sploh
ne obstaja, da prostor in čas ne obstajata, da je vse skupaj zgolj iluzija,
nekakšen iz informacij in matematičnih enačb izdelani konstrukt.
Toda tudi psihotične zgodbe so konstrukti. Zakaj so potem nekateri
nemogoči, medtem ko nas v vsakdanjem življenju nenehno bombardirajo s
trditvami, da je vse mogoče, če se človek le malo potrudi, okrepi svojo voljo
in sanja ter se priganja k delu? Res, kdo je tu nor?
Resnično, prav pacienti, ne samo psihotični, natanko vedo,
da vse pač ni možno, da je v
življenju pravzaprav mogoče narediti le zelo malo različnih stvari. Abstraktni
filozofsko-fizikalni paradoks tako takoj trči ob realno, konkretno človeško
izkušnjo, zlasti ob izkušnjo ljudi s psihičnimi težavami, ki zelo dobro poznajo
omejitve vsakdanje realnosti.
Pojavi se še en paradoks. Družbeni toksični optimizem v
obliki mentalitete Vse je mogoče s
poudarjanjem volje in osebne odgovornosti ter z zanikanjem realnih omejitev in
težav obenem stigmatizira iskanje strokovne pomoči in potiska ljudi na rob
eksistencialnega brezna, kot da duševne težave ne obstajajo ali pa jih imajo le
nekateri ljudje z družbenega obrobja.
Recite tako depresivnemu človeku, naj se malo pomuja in naj
gre ven na veselo sonce, ki ga bo razvedrilo. Saj še iz postelje ne more vstati!
Recite nekaj podobnega samomorilcu ali pa človeku, ki čuti neustavljivo željo,
da se poškoduje ali se zadene, pa naj gre za sladkor, alkohol, prepovedano
drogo ali kaj drugega. Recite jim, naj se malo potrudijo. In dodajte, da sploh
ne rabijo hodit k psihiatrom po antidepresive in anksiolitike in druge
molekule, naj ne hodijo k psihoterapevtom, da psihoanalitikov niti ne omenjam,
češ da je to samo izguba časa in denarja. Ukažite jim, naj se vzamejo v roke,
naj malo delajo na sebi, pobrskajo po svojem podstrešju, ga uredijo ali pa
preprosto zakolnejo, se potegnejo za lase ven iz dreka, pa bo vse čisto v
redu.
Po isti logiki potrebujejo anorektične mladenke le malo več
volje, notranje discipline in prisile, da pojedo tiste kalorije, ki jih pač
potrebujejo. In obsesivni ljudje naj se samo odločijo že enkrat, saj so
racionalna bitja, namesto da nenehno in vedno nova preverjajo, ali so ugasnili
štedilnik ali morda ne, imajo roke dovolj čiste ali mogoče ne. Ljudje, ki imajo
težave s telesno težo, naj manj jedo, alkoholiki naj se odpovedo alkoholu, nevrotični
ljudje pa naj preprosto nehajo biti nevrotični, saj se itak samo smilijo sebi.
Utrujeni, zgarani, izgoreli in s stresom obremenjeni ljudje
nas se spočijejo, da bodo lahko še naprej produktivni člani družbe,
homoseksualci in lezbijke naj se nehajo pretvarjati, da so nekaj, kar niso, saj
sta spola samo dva, moški in ženski, leni ljudje naj se vzamejo v roke, da ne
bodo zajedavci družbe, berači pa naj se že enkrat poberejo s cest in naj gredo
delat.
Realna izkušnja duševnih
težav ideologiji navkljub trmasto sporoča ljudem, da depresija fizično
onemogoča »preprosto vstajanje«, da odvisnost ni stvar pomanjkanja volje, da samodestruktivni
vzgibi niso racionalna izbira in da so psihične težave prepletene z biokemično
in nevrološko realnostjo.
Problematičnost
poenostavljenih rešitev se kaže v zanemarjanju kompleksnosti vsakdanjih težav,
imperativ »Vzemi se v roke« povsem ignorira potrebo po strokovni pomoči, medtem
ko dodaja občutke krivde in nezadostnosti ter zanika legitimnost duševnih težav.
Spektakel pa vztraja.
Vsi naj se zato še naprej zgledujejo po vplivnežih in
uspešnih ljudeh, ki skoraj sočasno: delajo po šestnajst ur dnevno, zaslužijo
gore denarja, meditirajo vsaj dve uri, delajo jogo in druge vaje, pišejo
doktorate, članke in knjige, hodijo na svetovne konference, predavajo
študentom, mimogrede pretečejo 100 kilometrov, obiskujejo telovadnice, kjer
premetavajo uteži, vzgajajo otroke, so odlični ljubimci, imajo kup prijateljev,
pišejo bloge, dajejo nasvete drugim, vplivajo nanje, saj zato se pa imenujejo
vplivneži, so seksualno aktivni in zdravi, imajo vitko telo, za katerega
skrbijo, in goro mišic in jedo zdravo in veliko potujejo in se družijo in se
zabavajo in preživljajo vikende na svojih vikendih, se vozijo v dragih
avtomobilih, razmišljajo, da bi kupili jahto, preživljajo počitnice in praznike
na eksotičnem drugem koncu sveta, so lepi in produktivni in učinkoviti in vsi
drugi jih imajo radi. Težko je verjeti, ampak ti ljudje včasih celo spijo in
občasno obiščejo WC, kjer počnejo stvari, kakršne počnemo tudi vsi drugi.
Znašli smo se v svetu, v katerem ni jasne ločnice med
blaznostjo in normalnostjo, norostjo in povprečnostjo, v svetu, v katerem nas
bo umetna inteligenca vse bolj prehitevala na številnih področjih in nas gnala,
da delamo še več, da jo skušamo doseči, če ne želimo, da si nas preprosto
podjarmi.
Orisani konflikt kaže na
globoko nerazumevanje narave duševnega zdravja v sodobni družbi. Medtem ko
kvantna fizika govori o iluzornosti realnosti na subatomski ravni, so omejitve
in težave ljudi z duševnimi motnjami zelo realne in konkretne. Paradoksno je,
da družba sprejema abstraktne fizikalne koncepte o nerealnosti realnosti, obenem
pa zanika očitne in dokumentirane realnosti psihičnih težav.
Ali kot je zapisala Minea: Vse je torej možno. Ampak če
malo preveč zares vzameš to prepričanje, si nor. Ali vsaj izgorel, depresiven,
perfkcionističen. Če premalo resno vzameš to mantro, si len, nezagnan,
nestrasten, nepredan, in verjetno čisto
preveč povprečen, kar je v nekaterih krogih še slabše, kot če si nor. Ravno prav moraš torej verjeti, da je vse
možno. Ne toliko, da se ti zmeša, ampak tudi ne toliko, da ne boš nič naredil
iz sebe. Kdo pa dandanes še ne izpolnjuje svojih potencialov? In prav za te
potenciale gre: dokler imaš potencial postati vse, kar si kdaj želel, si v
mentalnem zaporu, ker lahko kriviš zgolj sebe, če ti to ni uspelo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar